söndag 18 oktober 2009

Vem är roligast - Björn Ranelid eller den äldre generationen?


Samtal med den äldre generationen (äldre än min):
Detta kunde avlyssnas i min bil igår (om nån hade suttit i baksätet):
DÄ: Det har visst inte slutat regna i all fall.
Jag: Jo, det har slutat. Det där är bara stänk från andra bilar. (På vindrutan)
DÄ: Men det kommer lite i alla fall.

En sak att grubbla på är varför det är tabu med roliga böcker här i landet. Vi har ingenting i jämförelse med Tre män i en båt eller Moment 22. Hagge Geigert raljerade på sin tid om den obefintliga tyska humorn i boklådorna. Men de svenska hyllorna är ilika smala. Nån dammig Tage Danielsson eller en liten Rickard Fuchs och en bok om tanter av Mark Levengood. Det som möjligen kan anföras är att vi tycks gilla citatböcker. Men roliga romaner är det tunnsått med. Vem skrattar åt Björn Ranelid? Jag menar hans böcker; eller Kerstin Ekman eller Henning Mankell för den delen. Vad är det för fel på oss? Eller är det förlagen som inte vågar? Eller har man/nån bestämt att "svenskar gillar inte roliga böcker"?

Lasse Eriksson försöker i alla fall och det är lovvärt. Han gjorde en god insats i montern på bokmässan i Göteborg i år så jag köpte två böcker av honom. Några skratt blev det.

1 kommentar:

Victor Estby sa...

Farmor är roligast. Alltid.