fredag 9 oktober 2009

Salvador Dalì


Inget om Herta ännu. Jag såg på kulturnyheterna igår och min kollega som är född i Rumänien känner till henne, men har inte läst nåt. Vi får läsa in oss.

Idag var jag på Moderna museet med en elevgrupp i årskurs tre, teknik och data. Allt går igen. Jag var själv där min med min egen klass och min svensklärare när jag gick gick på gymnasiet. Men jag minns inte vilket utställning vi såg. Min lärare hoppade till när Jan Myrdal kom gångandes. Det är mitt bestående minne. "Var det Jan Myrdal?" viskade han till oss och vi nickade eftersom Myrdal var en superkändis på den tiden.

Utställningen för dagen var förstås den med Salvador Dalí och Vezzoli. Vi hade beställt visning och hade tur med en kunnig och entusiastisk guide som också tyckte att våra elever hade tur med "roliga lärare". Vi tog det som en komplimang. Jag tror att det imponerade att mina elever sett "Den andalusiska hunden" i sin helhet, alla de 16 minuterna.

I alla fall var det en njutning för mig som är svag för de mest namnkunniga surrealisterna, Dalí och Magritte, som alltid väcker nya tankar och förbryllande associationer. Vezzoli gav faktiskt en extra krydda. Utställningen kommer säkert att ses av många.

Inga kommentarer: