måndag 26 oktober 2009

På Älvsjömässan


Besökte Älvsjömässan idag. Varje år vid den här tiden pågår något som kallas Skolforum. Skolfolk rekommenderas att komma för att få inspiration. Det är en ordinär, till största delen kommersiell mässa med dyra seminarier, förlag och myndigheter, föreningar och diverse organisationer som hoppas kunna intressera. Jag har utarbetat en taktik: Seminarierna struntar jag i. (En gång höll jag i ett om pojkars läsning och fick några tusen för besväret och en utskällning av min dåvarande chef för att jag inte suttit med honom och lyssnat på kolleger som berättade om något projekt de arbetad med.) Jag kammar igenom alla gångarna i den avlånga mässhallen. Det är sju gångar och jag börja utifrån och arbetar mig inåt. Medan jag gör det stannar jag och talar med folk i montrarna, deltar i tävlingar och skriver på intresseanmälningar. Från början ser jag till att få tag på en kasse och i den stoppar jag pennor, böcker och broschyrer och godis i papper, så mycket som möjligt utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet. Idag blev jag stoppad en gång när jag tog en folder om "likabehandlingsplan". Den ingick i ett paket som inte var tillgängligt.

Det var en händelserik dag med demonstrationer av smartboard utförd av tolvåringar, läsplattor som visades av en jättestor HD-ägare och digitala kartor för mellanstadiet. Dessutom fick jag det tvivelaktiga nöjet att lyssna på både kulturministern som delade ut pris till ett välskött bibliotek i Skåne(!) och skolministern som gav skolan betyget 3(!). Vad ger Ni mig för det? Till sist var min kasse, som förökat sig till två, så tung att jag måste släpa mig ut och hem för att pusta ut.

Intrycket var att intresset mattats av något. Det såg ut att vara färre utställare och färre besökare än för några år sedan och jämfört med Bok&biblioteks i Göteborg är det "blaha". Inte en enda bekant såg jag under timmarna jag var på plats.

Inga kommentarer: