onsdag 14 oktober 2009

Sundhage, ostmiddag och Knivsöder


Idag var jag på 70-årsuppvakting. En pensionerad kollega fyllde och ett par av oss som var med erinrade oss att vi var på plats även för 20 år sedan - och kommer kanske att vara där om 20 år igen. Vem vet? Det blev alltså ostbricka till middag idag, utan anständiga tillbehör eftersom jag kör bil.

Hur som helst, det blir inte riktigt detsamma utan kött.

Några av mina elever slet med en artikel från DN:s sportsidior. Den behandlade frågan om Pia Sundhage ska ta över som ledare för herrlandslaget i fotboll. Inte för att hon är ledig och inte för att hon är tillfrågad, men en halvsida i seriösa och malliga morgontidningen blev det i alla fall.

För egen del inbjöd jag kollgerna till en promenad på Knivsöder den 27 oktober med tillhörande lunch i Liljeholmens gamla stadshus och bad med tillbehör på Katrinebergsbacken. På hemvägen började jag lyssna på pseudonymen Arne Dahls tionde bok om poliserna i A-gruppen i Stockholm med Paul Hjelm och de andra. Det var av Dahl jag första gången hörde uttrycket Knivsöder, men nu finns det på nätet i både ord och bild. Wikipedia och jag är helt överens om att uttrycket kom till först på 1990-talet. Kanske var det Dahl/Arnald som hittade på det.

1 kommentar:

Victor Estby sa...

"Hur som helst, det blir inte riktigt detsamma utan kött." Århundradets bästa kommentar!