tisdag 13 oktober 2009

Alla satt och läste


En klass bestämde igår att studera medeltiden genom att läsa en klassiker där handlingen utspelar sig före den s.k. vikingatiden. Efter min högst pesonliga och improviserade power point-genomgång av tiden mellan Roms fall och renässansen fick de fyra alternativ att välja mellan och av någon anledning valde de att läsa Tristan och Isolde. Då hade de förstås inte sett min rejäla bunt av genomgångsfrågor, men den fick de se och känna på idag.

De flesta satte igång, men en liten kvartett med oroliga och okoncentrerade började leka med mobiltelefoner, ställa onödiga frågor, leta efter penna och prata med varandra. Det kunde jag förstås inte tolerera. Man ska ta konsekvenserna av sina eller majoritetens beslut, särskilt om mon inte haft annan uppfattning när beslutet togs. (Skolan ska vara fostrande och ibland demokratisk och gynna ansvarstagande sa rektorn idag.) Det blev nästan helt tyst, ordböcker kom fram och lugnet sänkte sig över rummet.

Fast en kille smygsmsade och en gick till toaletten två gånger och kom tillbaka efter andra gången långt efter det att alla andra hade gått. En annan orolig elev kom fram till mig där jag satt och läste och började fråga något, men avslutade inte utan gick och satte sig.

Det ska bli intressant att se hur det artar sig. Vi ska ta upp saken efter tre lästimmar och se hur långt de hunnit och hur vi ska fortsätta. Leve läsningen och särskilt den på arbetstid!

Inga kommentarer: