fredag 23 oktober 2009

James Joyce i skolan


Idag skulle årskurs tre på gymnasiet redovisa ett litet grupparbete. Uppdraget fick de förra fredagen: att välja en av mellankrigstidens nya berättargiganter, bilda en grupp och läsa nåt om författaren, nåt om hur han skrev och en textsnutt ur nån av skolans antologier. I det läget delar erfarna elever upp jobbet och löser det på enklast möjliga vis, vilket också är meningen. Alla ska få nosa på berömdheterna så att jag kan påstå att mina elever känner till gubbarna. Nu var det Joyce, Proust, Hemingway, Kafka och Gorkij (som egentligen är äldre än de andra). Bra spridning beträffande språk, geografi och berättartyper.

Efter mitt "Sätt igång!" blev det mycket tyst idag. Tre av grupperna hade ingenting att säga. Gruppen som skulle berätta om Hemingway saknade en medlem, men redovisade i alla fall eftersom de lärt sig att de närvarande styr verksamheten och att svikare får klara sig på egen hand, utan gruppen. Det gick nöjaktigt med "Lejda mördare", men varken de redovisande eller klassen förstod varför boxaren "fegt" gömde sig hemma och inte kom ut och slogs mot mördarna.

Den andra redovisande gruppen som valt James Joyce fick inte med sig sin fjärde medlem. Han ville inte vara med, hade inte gjort sin del av jobbet. De två första talarna berättade om författaren och om isbergstekniken. Men till min förvåning började killen som skulle kommentera texten (ur Odyssevs) att tala om en dräng och Nergårds-Anna och Småland på artonhundratalet. När jag påpekade att det skulle handla om Joyce försvarade han sig med att texten "stod i boken" och att det var presentation som gällde. VAD presentationen gällde tyckte han inte var så noga.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: