söndag 11 oktober 2009

Fönstersöndag


Seg söndag med noggrann tidningsläsning. Tänkte spara några artiklar för mina elever. I lärarjobbet är man aldrig riktigt ledig. Det är likadant med författeriet. En artikel från sporten, en om "ödesmatchen" igår, då Sverige mirakulöst förlorade mot Danmark. I sportartiklarna finns det alltid intressanta språkliga överdrifter att fundera på. Idrotten är oförtjänt uppblåst i media. Titta bara på alla "presskonferenser" och "analyser" av alla matcher i teve.

Vädret tillät varvad verksamhet i 21-minutersperioder med skrivande alternerat med fönstertvätt. Nu är alla fönster rena och utsikterna har förbättrats betydligt. Tvätten ackompanjerades av Stefan Demerts visor, SJ - gamle vän, Ballanden om den kaxiga myran med flera. Det underlättade arbetet och jag erinrar mig nu att jag förr, på vinyltiden, alltid lyssnade på en lp med Lars Forssell-låtar med Ulla Sjöblom och de andra när jag tvättade fönster. Sånt gör fönstertvätt till en njutning (nästan). Det blev en del skrivet också.

Inga kommentarer: