torsdag 1 oktober 2009

54 år i backspegeln


"Motboken slopas från den 1 oktober 1955", målade upptäcksresande Martin Ljung enligt egen uppgift på ryggen när han i slutet av sin sketch/monolog i Djuprevyn 2 meter 1953 (fast det verkar uttalat i tidigaste laget, men det finns anledning till källkritik) simmade över Röda havet. Hans slutord var: "Och jag skulle vilja se den jädra haj som kan sluka det".

Att motboken slopades var det enda som var sant i texten som antagligen skrevs av Ramel och/eller Gamlin. På femtiotalet tyckte vi att Martin Ljung var vansinnigt rolig och "alla", i alla fall barnen, gick runt och försökte imitera hans basröst och alla skämten i Ester, Skojten och Fingal Olsson. Ett av de mest udda var det om motboken som jag lärde mig mera om senare. Jag har till och med min fars gamla motbok i min ägo och datumet glömmer jag aldrig, tack vare Martin Ljung.

Inga kommentarer: