tisdag 6 oktober 2009

Vaga frågor och en varning


Ännu en klassrumsinteriör: Genomgången av filmen Troja. En elklass skulle svara på några svävande frågor. Jag frågade till exempel hur man kunde se att filmen var påkostad och om det i så fall på något sätt verkade kvalitetshöjande. En elev exploderade eftersom han inte kände till termer som "påkostad" och "kvalitetshöjande". Han tyckte att frågorna inte handlade om filmen, men jag stod på mig och hänvisade till ordböcker och kunnigare kamrater. Vitsen är att varje elevs kunskapsnivå i möjligaste mål ska höjas och här fanns ett gyllene tillfälle. Jag hoppas att det gick hem och att de olika inlärningssätten underlättade.

Sedan visade det sig att flera elever hade mycket oklara idéer om vem som var vem i berättelsen, t.ex. vem Agamemnon var, och var Odysseus var kung nånstans, så det ska bli intressant att gå igenom resultaten.

För övrigt lyssnar jag på en bok av Jan Mårtensson, Döden går på auktion, en urtråkig deckare en lumphandlare i Gamla stan som problemlösare. Handlingen sniglar sig fram mellan gamla möbler och änkenåder medan hjälten Homan sitter och dricker martini och kverulerar över dagens samhälle inför den enda som lyssnar, katten Cleo. Varning för Mårtensson!

Inga kommentarer: