söndag 27 september 2009

Resan hem (efter Olle Adolphson)


Resan började i Göteborg 12.02 och inte i Skövde. Över fem timmar baklänges på ett sunkigt tåg med slitna säten, nedsölat toalettgolv och sparsamt med vatten i kranen. Men efter en bokmässan har man läsbart i bagaget. Jag började med Aftonbladet. Efter 100 minuter var jag framme vid uppehållet Töreboda, en idyll vid Göta kanal (bilden), men en bedräglig idyll för innanför villagardinerna döljer sig de allra mörkaste av bruna och blå åsikter. Runt om detta paradis breder den långtråkiga Västgötaslätten ut sig. Närke är trevligare eftersom detta landskap är föredömligt litet och lättpasserat. Fast tåget gjorde två stopp i Örebro och en försening uppstod just där. Slutet av färden blev lätt eftersom jag läste en bok jag köpt av Lasse Eriksson: "Humorbefrielse - Humor som HAHA-upplevelse, AHA-upplevlelse som AAH-upplevelse". En märklig och något krystad titel, men boken är en mycket vacker antologi med vinröd pärm och guldtryck och den innehåller texter om just humor, kombinerad med sådant som vetenskap, konst och teologi.

Men även Aftonbladet var roligt denna söndag. Man hade frågat några personer vad som var det bästa med bokmässan och Jan Buse (!), lärare 46, svarade: Böckerna.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Det var ett fyndigt svar, sådana gillar jag. Lite kul också att hemresan efter att ha varit i böckernas mecka tillbringades till stora delar i sällskap med en kvällstidning.

Stefan Estbys Kommentarer sa...

Busens svar var något längre, men jag tog bara med det viktigaste.