söndag 13 september 2009

Kvinnor och äppelträd


Igår, lördagen den 12 september, besökte jag tillsammans med Svensklärarföreningen Moa Martinsons torp på gränsen mellan Ösmo och Sorunda, norr om Nynäshamn. Gränsen mellan de gamla socknarna går mitt i huset fick vi veta av Harriet, som guidade. Hon är sondotter till Moa och har egna minnen av sin farmor eftersom hon var sexton år när Moa avled av leukemi, 74 år gammal.

Kvinnor och äppelträd är titeln på Moas debutroman från 1933. Då var hon redan etablerad genom att ha skrivit noveller i pressen, bodde ihop med Harry, som förresten fick en egen dotter med namnet Harriet i slutet av fyrtiotalet, när han gift om sig efter skilsmässan från Moa. Den dottern är språklärare och bosatt i Järna. Jag har övertagit en del elever som hon haft.

Torpet ligger inbäddat i grönska med höga äppel- och päronträd, antagligen omöjliga att skörda. Det mesta av frukten hamnar på marken, men bidrar kanske till att göda jorden. Titeln "Kvinnor och äppelträd" passade utmärkt till vårt besök eftersom äppelträden stod fulla av frukt och besökarna till större delen var kvinnor. En av mina fördomar är att det kulturbärande skiktet i samhället till största delen består består av vithåriga tanter. Här fick jag mera vatten på min kvarn även om det i gruppen ingick fyra män och några av kvinnorna hade färgat eller tonat hår.

1 kommentar:

Victor Estby sa...

Låter trevligt. Synd att jag satt nedkörd i skrivjobb. Blir det ett nästa besök följer jag gärna med.