onsdag 9 september 2009

Moas torp


Dagens datum 090909 är fascinerande i sin regelbundenhet. Den som söker på Google får 16000 träffar av skiftande slag och med en kombination av gott om tid och intresse av sökande efter förbryllande tankar och idéer kan det vara en möjlighet att ta vara på.


Det ena leder till det andra som bekant. För att börja mitt i: Idag träffade jag en jury som jag kommer att vara ledamot av. Vi ska granska texter skrivna av skolbarn för en kommande bok. Mer om detta senare. Träffen skedde på Stadsbiblioteket i Södertälje. Efter mötet tänkte jag passa på att söka en bok av Moa Martinson, en bok med kortare texter vid namn Armén vid horisonten. Bibliotekarien plockade fram ett ex. och sa då han såg mitt namn på passerkortet jag försökte låna på att han kände igen mig eller åtminstone visste vem jag var.

Det visade sig att jag varit lärare åt två av hans - nu vuxna - barn och att de inte var minsta skadade av detta utan tvärtom nöjda.

Boken då? Varför detta intresse för Moa? Jo, på lördag är det dags för besök på hennes torp i trakten av Sorunda, mitt andra besök på platsen tillsammans med lärare och Moas sondotter.

Inga kommentarer: