tisdag 29 september 2009

Om omfång och debatt


I dagens DN debatteras dagens skola på minst två ställen: på insändarsidan står det att det ställs för låga krav på eleverna och att det är Skolverkets fel och på ledaravdelningen står det att det ställs för låga krav på eleverna och att det är den förbättrade lärarkåren som ska göra detta. Från skolans håll kan jag replikera att det också krävs bättre insändar- och ledarskribenter som vet vad de snackar om. Varför ska det ställas högre krav på lärare om det är eleverna som ska tillgodogöra sig en utbildning? Dessutom har lärarna ingen rätt eller möjlighet att ställa ökade krav på bättre elever när skolorna konkurrerar om skolpeng och inga alternativ finns för elever som inte vill vara på plats. Och vems fel är det? Knappast skolans eller lärarnas.

Att eleverna dessutom är mest inställda på att "slippa" kan också illustreras av att ingen i en klass kunde eller ville förstå vad ordet "omfång" betyder. Till sin hjälp hade eleverna ordböcker, varandra och min korta förklaring som nämnde "mängd" och "mycket eller litet av något". Det kan tilläggas att nästan alla frågade utan att lyssna på att samma fråga nyligen ställts.

Nu ska jag ta itu med dagens försök att "öka omfånget" på mina krav. Det ska bli intressant.

Inga kommentarer: