torsdag 3 september 2009

Eget kok i eget kök


I Pyttans A-B och C-D-LÄRA från 1896, skaldar herrarna J.A.G. Acke, Albert Engström, Verner von Heidenstam, Gustaf Fröding och Birger Mörner: "Hummern blygare än laken rodnar när han kokas naken".
Det är samma sak med kräftor. Jag köpte ett kilo levande idag. Fick väcka dem efter att de slumrat i kartongen på hemvägen. Ruskade lådan så att jag kunde höra hur klobärarna började svepa runt med morrhåren och kravla runt. Sedan kokade jag upp vatten och hällde i salt och en gnutta socker och 1 dl av den sista Guinessen från Dublin. Dillen klippte jag upp för att den skulle gå ner i grytan. När jag skulle plocka i kräftorna var det en som nöp mig i fingret, men jag var beredd och släppte ner honom, för det var en hanne, i det kokande vattnet. Och snart fick de andra gå samma väg. När kartongen var tömd var det locket på - som i en ordinär sosseförsamling.

Nu svalnar godbitarna i grytan och det skall de göra tills imorgon. Visst ser det härligt ut! En natt i kylskåpet bara och vissa varor på kylning, sedan är livet nästan fullkomligt. Men det gäller att ha BÅDE kräftor och drycker inom räckhåll. Annars kan det bli katastrof - som i filmen Att angöra en brygga.

Inga kommentarer: