lördag 14 november 2009

Vaccinering och Stadsmuseet


Igår ringde vår syv (studie- och yrkesvägledare) till en kollega som trängs i ett arbetsrum tillsammans med mig och fyra andra. Hon undrade vad han sagt till en elev som blek och darrande stod inne på hennes expedition. Var det verkligen så att eleverna skulle komma till skolsköterskans mottagning och lägga sig i en rad på golvet med neddragna brallor för att få sig en vaccinationsspruta med assistans av oss lärare?

Min kollega Mårten försäkrade med ett snett leende att det var ett skämt "ha-ha" och jag såg eleven framför mig: en artonåring på omkring 185 cm, duktig i alla ämnen och ordförande i elevrådet, men i alla fall...


Vid besök på Stadsmuseet i veckan med en grupp från Slf fick jag syn på ett stort foto från Hägerstensåsen. En buss hade rammat en kiosk nån gång under året 1955 och händelsen bevittnades av en stor unghög och jag misstänker att min fru var en av de nyfikna som avbildats. Därför måste vi dit idag med förstoringsglas. Tänk om det är ett ekon från hennes barndom som visas på museet?

Inga kommentarer: