måndag 2 november 2009

Juryarbete


Idag har jag suttit, eller rättare sagt medverkat, i en jury. Det är inte som Tolv edsvurna män eller nån annan amerikansk rättegångsfilm. Långt därifrån. I detta fall gäller det att föreslå en fortsättning på en bok, nämligen en kommande i serien Lasse-Majas detektivbyrå. Det har flutit in 189 bidrag från skolbarn i Södertälje, så visst finns det en potential. Men alla bidrag har handlat om samma sak och jag fick alla idag på förmiddagen, 110 sidor, så det gällde att läsa snabbt. Egentligen skulle jag ha valt ut tio bidrag som bör gå vidare senast klockan 15 idag, men jag måste göra en del annat så jag blev tvungen att skaffa mig några timmars respit.

Imorgon skickas listan på alla förslagen ut till oss jurymedlemmar - som tur är är vi inte så många som tolv - och sedan skall vi enas om ett mindre antal bidrag... och ett mindre, tills vi hittar en vinnare om drygt en vecka. En grannlaga uppgift. Kanske vi hittar en blivande författare, kanske vi tar död på 188 författardrömmar.

Inga kommentarer: