tisdag 17 november 2009

Åsikter i all ära


Det är trevligt med åsikter och jag brukar uppmana mina elever att skaffa eller tillägna sig sådana. Då brukar de säga: "Va?" Och min standardreplik är då förstås: "Så säger en riktig gymnasieelev." (Man kan förstå vilken effekt alla gymnasiereformer haft.) Då svarar eleven: "Va?" i ett något högre tonsteg och ser rätt förvirrad ut. Och då svarar jag: "Jag älskar det här jobbet." Vilket ger upphov till elevens tredje: "Va?" i ännu högre ton. Så där kan vi hålla på och det är ganska kul, i alla fall för mig.

Något mindre kul är förekomsten av alla klåpare som ska tala om för mig och mina kolleger hur skolan ska skötas. Ju längre från verkligheten desto bestämdare åsikter. När såg vi senast en debattartikel från en lärare? Möjligen kan en facklig företrädare förekomma i en tevesoffa medan de som företräds är på väg till jobbet. Finns det något annat yrke som det finns så många åsikter om hur det ska skötas och reformeras och sparas på?

Inga kommentarer: