fredag 8 januari 2010

Januari 2010


God Jul och Gott Nytt År! ropades och tjatades det ständigt under närmast passerade månadsskifte (liksom under ett antal år tillbaka). Vad menas? Vem bryr sig? Tomma artighetsfraser som ska sägas med ett leende som om man tänkte på varenda människa man möter och deras helgers innehåll och deras framtid. Men så ska det vara och man kan inte värja sig. Möjligen som några jag känner underteckna med G N Å. Det måste vara det minimala. Tänk om man skulle analysera och förklara vad man menade varje gång man slängde ur sig frasen, till varje människa som dyker upp. Samtalen skulle bli långa, men kanske mera innehållsrika och man kanske kunda avstå i onödiga fall. Om inte minnet sviker ska jag göra ett försök senare i år. När nån hasplar ur sig ett "godjul" ska jag fråga vad personen i fråga menar och kanske föreslå några alternativ så får vi se hur det går.

1 kommentar:

Jane Morén sa...

Gott nytt år betyder mycket för mig, varje år är ett nytt år då nya livsvändningar ska tas och uppnås. God jul är varmt, förväntansfullt och bardomsomtänksamt om det sägs med runt o. Men jag tror som du att väldigt mycket av dessa fraser sägs per automatik utan eftertanke.