tisdag 1 december 2009

Att baxna eller inte baxna


Idag hade jag en lektion tillsammans med byggare årskurs ett. Inne i rummet fanns också ett par killar, några år äldre än mina sextonåringar, som bytte lysrör och lagade gardiner. Vi gick igenom en text som handlade om hur duktig Gustav Vasa var som talare. För att få sin vilja igenom och få bort de katolska biskoparna använde han ren utpressning. Bland annat påpekade han att han räddat livet på hela befolkningen genom att på egen bekostnad (lån som någon fick betala?) föra in "spannmål, råg och malt från främmande land". Att ingen visste vad spannmål var förvånade inte, men att även ordet malt visade upp ett komplett antal tomma blickar gjorde mig konfunderad. När jag frågade om ingen visst vad malt används till och inte fick svar brast tålamodet på en av reparatörerna som röt till: -ÖL!

Elevernas såg förvånade ut över utbrottet och såg mest ut att tänka sitt vanliga: Va? så jag passade på att tillägga att öl är något de kanske kan få dricka och njuta av när de blir stora. De är ju uppenbarti kvar i läskåldern, på gott och ont.

Inga kommentarer: